Acum mai mult de 10 ani era extrem de simplu sa pornesti o afacere online si sa fii bun (sau nu) la ceva. Astazi, platformele sociale s-au schimbat radicat, engagementul este tinut la o rata scazuta si concurenta este acerba.
In plus, clientii sunt din ce in ce mai sceptici, dar si mai selectivi fiind o paleta mai larga de oferte accesibile.
Prin urmare nu e de ajuns sa fii bun la ceva, trebuie sa inveti si sa stii marketing.
Modul in care iti promovezi acum produsele reprezinta un aspect cheie. Cu cat ai mai mult concurenta cu atat marketingul tau e mai important. Si trebuie sa fie din ce in ce mai bun.
Iar daca vrei sa contruiesti o afacere in mediul digital, sa ai un impact nu prea exista variante sa eviti sa inveti.
Pe scurt, trebuie sa fii bun la marketing, sa intelegi termeni, sa aplici strategii si sa stii exact ce ai de facut.
Hai sa o luam in detaliu si sa vedem de ce e absolut necesar ca sa inveti marketing in conditiile noii economii. Da, online inseamna libertate si posibilitati diverse. Afacerile online sunt cu adevarat minunate si cele care inspira cei mai multi oameni: iti dau liberatate, satisfactie si poti sa ai clienti din toata lumea doar folosind un laptop.
Sa fii un membru al comunitatii antreprenorilor online inseamna conexiune pentru ca poti rapid sa te conectezi cu oameni de oriunde cu care impartesesti ceva in comun.
Dar in acelasi timp cu toate aceste avantaje vine si concurenta. Ultimii ani a adus o amplificare a fenomenului si din ce in ce mai multi oameni lanseaza sau doresc sa lanseze o afacere online - multe sunt niste idei absolut geniale, altele doar niste startupuri pline de entuziasm. Daca ma raportez la mine, mereu am fost atras sa am o afacere online, nu doar pentru ca voiam un venit care sa-mi permita sa ma intretin, dar si pentru ca am crezut mereu ca aici este solutia pentru mine.
Am inceput cu design si o data cu cresterea web din anii 2000 am inceput sa invat progresiv pana cand am ajuns in sfera marketingului online.
Am invatat rapid ca totul se rezuma la audiente, la modul in care te conectezi si mai ales la cum sa iti monetizezi ceea ce stii sa faci si sa vinzi niste produse cat mai eficient. Raspunsul in toate aceste situatii a fost mereu prin marketing. Am studiat obsesiv tehnici de marketing inca de cand am avut primul magazin online undeva prin 2010 si de la an la an am vazut imbunatatiri.
Mi-a luat aproape 5 ani ca sa descopar ca marketingul pe care il invatam si aplicam imi aducea cele mai multe beneficii. Dupa inca cativa ani am decis sa invat si pe altii despre marketing, sa lucrez cu clienti interesati de crestere si de tot ce inseamna lansare, optimizare si crestere a unei afaceri digitale.
Traseul pe care l-am ales mi-a deschis ochii si am inteles cat de important este marketingul cu toate aspectele lui pentru cineva care vrea sa aiba succes online. Este ca o bagheta magica pentru ca fara aceste skill-uri orice strategie, orice produs ramane atat: o idee impachetata frumos.
Nu am aspirat niciodata sa fiu cel mai bun marketer din Romania sau din lume, dar ideea mea a fost ca invatand si pe altii pot macar sa le deschid ochii despre ce ar trebui sa urmareasca si la ce sa fie atenti daca angajeaza pe altii sa faca treaba asta pentru ei.
Am construit intre timp audiente, am testat zeci de emailuri si lead magnets si mare parte dintre ele au ajuns la oameni care le-au gasit folositoare. Multi dintre cei cu care interactionez fie au un skill, un hobby sau pur si simplu vor sa porneasca o afacere ca sa se bcuure de libertate, de familie si sa aiba bani muncind pentru ei.
Teoria suna bine, dar cu toate astea multi sunt sceptici, nu au incredere si considera ca totul este o iluzie si doar sunt unii care vor sa le vanda ceva. In Romania, piata este cu atat mai detasata de a invata de la altii, dar altfel nu prea se poate. Romanii nu sunt inca atat de deschisi din a plati pentru a invata si tocmai nivelul asta ii tine pe unii doar la stadiul de a visa.
Mai mult, cu atatea tentatii si de meserii care arata ca banii se pot face usor, scepticismul este in crestere. Adevarul este insa ca nu se poate nimic fara munca. Si eu spun asta cu orice ocazie: nu te pot invata sa faci bani rapid, cu scheme si alte trucuri si tu sa stai prin vacante. Sau cel putin eu nu stiu de formula asta.
Eu stiu de marketing online, de produse digitale si de planuri care sa te ajute sa lansezi si sa incepi sa ai venit. Fara marketing online ca baza a actiunilor tale iti va fi greu sa ajungi la acea libertate de care tot auzi.
Da, poate ca pe multi ii sperie sau spune - nu mai am timp (nu mai vreau sa invat si asta), dar acesta este adevarul. Sa inveti notiuni de marketing reprezinta inima actiunii tale in a deveni antreprenor digital.
Au apus demult vremurile in care scriai 3 articole, aveai un formular pe site si lumea se inscria acolo si puteai sa le trimiti orice pe mail se bucurau sa primeasca. Competitia in online creste, banii nu mai pleaca atat de usor pe informatii (cu toate ca piata e in crestere) si multe nise au devenit extrem de aglomerate.
Cu toate astea, o afacere online este un lucru fantastic. E usor sa incepi si este o calatorie care merita pentru ca vorbim de investitie minima si crestere in ritmul in care ti-l doresti. Deci, daca poti face asta doar invatand marketing, nu cred ca este ceva care sa te opreasca.
Pentru cei care sunt la inceput, inteleg ca e o mare provocare sa inveti inca ceva. Dar pot spune ca merita pentru ca modul in care vei scrie emailurile sau iti vei pregati lansarea se va vedea mai tarziu.
Marketingul nu o sa il inveti in 2 saptamani, dar va merita!
Orice idee de afaceri ai avea, poate cel mai bun produs sau orice goal de la a avea mai mult bani sau de a vinde primul curs, nu poti sa ai niciunul dintre ele fara sa ajungi cu produsul la clienti si fara sa vinzi.
Si poti obtine toate astea doar daca stii ce inseamna marketing.