Am citit pe undeva despre o intalnire dintre Jerry Seinfeld si un tanar ce voia sa se lanseze in stand-up. Dupa ce si-a facut actul celebrul Jerry, tanarul s-a apropiat si a inceput sa il intrebe ce sa faca sa se promoveze mai bine si sa obtina mai multe programari de spectacole..
Seinfield ar fi raspuns:
– Promovare? Pai, lucreaza la niste schite proprii!
Pustiul a ramas surprins. Nu ai nevoie de promovare daca vrei sa reusesti? Degeaba scrii cateva texte bune, daca nu are nimeni ocazia sa le asculte si sa le evalueze.
Nu asa ar trebui sa functioneze lucrurile?
Nu e normal sa intrebi pe cei care au reusit cum au facut si sa te iei dupa ei?
Ba da, doar ca…
Nu poti sari etapele si sa te astepti sa devii antreprenor de succes peste noapte.
Ce pot sa spun este ca am facut si eu asta la inceput. Am citit zeci de articole despre cum sa-mi fac un blog perfect, despre cum sa scriu articole si sa le optimizez mai bine.
Am cautat cu disperare metode sa imping articolele mele in prima pagina pe Google si cum sa contruiesc cel mai tare blog. Am facut asta atat pe .com cat si pe.ro.
Asta INAINTE sa am un singur articol scris.
Am cautat metode de trafic organic cand aveam doar 3 articole si citeam despre SEO cand nu aveam mai mult de 20 de oameni pe site zilnic.
Si vad chiar si acum aceleasi greseli, nu doar de la companii, ci si de la cei care vor sa devina antreprenori online. Au doar notiunea de SEO, care nu mai e demult ce era acum 10 ani, refuza sa inteleaga ce poate face continutul pentru ei si mai ales ce rol are intr-un canal de vanzare.
Ok, se poate si fara continut, daca vrei sa incepi deja cu promovare pe Facebook si sa arunci trafic pe site. Dar din experienta, e mai ieftin si mai sigur de convertit daca muti traficul platit pe un funnel clasic.
Grupurile de pe Facebook dedicate promovarii online ( asta este grupul facut de mine dedicat promovarii pe Facebook) sunt pline de autori, designeri, marketeri care se folosesc de ele pentru a arde etape.
Revin de fiecare data si spun:
Etapele nu se pot arde si cine face asta nu poate avea rezultate pe termen lung.
Este important sa ai notiuni de baza ca sa te asiguri ca nu consumi bugete aplicand chestii dupa ureche. Pentru cei care se lanseaza in afaceri online e bine sa aiba notiuni de baza despre Facebook, canale de vanzare, audiente, avatar de client etc. chiar inainte de a-si face un plan de marketing.
In mod cert majoritatea lor sunt profesionisti, au ambitie si motivatie sa creeze si sa devina antreprenori online, dar nu fac altceva decat sa sara etapa aia de creatie.
Vor prea mult intr-un timp prea scurt.
Training gratuit pe mail
Curs de Baza Facebook
Strategiile functioneaza atata timp cat stii de ele si le aplici.
Sfaturile de la cei care au reusit sunt excelente, dar numai DUPA ce ai o directie clara si un obiectiv bine setat. Chiar si cei care au pornit deja uziteaza la maxim de spatiul virtual pentru a intreba:
Cum sa colectez mailurile? Cum sa lansez un serviciu online?
Care este bugetul optim sa incep promovarea pe Facebook?
Nu ca raspunsurile nu ar fi bune sau neinteresante. Din contra, eu stiu cu atat mai mult cat de important este sa urmezi un sistem si sa ai o structura.
Tocmai asta spun si aici pe blog:
Daca vrei sa ai succes online, ai nevoie de un plan, ai nevoie de strategie.
Si mai ales de munca si perseverenta.
In plus…
Pana sa ajungi sa iti pui intrebarea despre bugetele necesare promovarii pe Facebook, ai nevoie sa stii care este audienta ta, prin ce se caracterizeaza si cum sa faci sa transmiti un mesaj mai eficient.
Sa nu te indepartezi de scopul tau principal. Chiar daca Seinfield are in spate o experienta, a avut si el parte de promovare. Diferenta este ca el a prins vremurile in care lucra cu agenti si se ocupau ei de tot.
Poate ca de aia notiuni ca marketing, reach, promovare suna atat de dubios pentru cei ca el. Seinfeld nu a facut altceva decat sa scrie schite si sa le joace.
Restul a venit de la sine, dar concluzia este:
Treaba unui antreprenor este sa creeze: afaceri, produse sau servicii.
Restul sunt elemente secundare.
Inclusiv scrisul inseamna focus pe subiect si pe ceea ce intereseaza audienta. Si cu afacerile online situatia sta la fel: sa te concentrezi pe ceea ce conteaza, pe produs si apoi pe promovare, livrare.
Este important sa stii cum conectezi produsul cu cerintele pietei in care te lansezi. Sa stii sa scrii un articol despre domeniul de interes al audientei. Sa desenezi ceva cu pasiune incat sa lacrimeze criticii de arta. Sa scrii o stire despre ceva in care crezi si pe care nu ti-e teama sa o spui lumii.
Drumul catre antreprenoriatul online nu este unul scurt si nici nu trebuie sa il scurtezi. E bine sa stii de la inceput ce ai de facut, dar sa nu arzi etape.
Avem cu totii nevoie sa ne concentram pe ceea ce conteaza cu adevarat si sa lasam deoparte trucurile care pot sa te imbogateasca peste noapte prin nu stiu ce scheme-minune.
Stiu din experienta pentru ca am prins tot ce inseamna bani pe internet incepand cu anul 1996. Am trecut prin etapa Nitroclicks (cine stie de el, stie ce nebunie era), Adsense, Metacafe si am ajuns pana la afiliere, ecommerce si dropshipping. Nu am fost implicat in creatie video, dar de cativa ani activez in domeniul educatiei online si este de departe cel care m-a prins cel mai mult si care are rezultate pe masura. Atat international cat si local.
Toate cele de mai sus au in spate ore de munca, de studiu si de testari. Iar cel mai important lucru pe care il am de spus este ca pe fiecare in parte le-am invatat din online, gratuit.
Dar le-am aprofundat si am avut succes doar dupa ce am invatat de la altii care facusera deja asta, adica cursuri sau webinarii. Si a meritat cu varf si indesat.
Asa ca, lasa visele si povestile deoparte si apuca-te sa pui pe foaie adevarata afacere la care visezi. Nu te vaita ca nu ai cand, atata timp cat pierzi zilnic poate 2 ore pe zi pe Facebook sau la cafea.
Te uiti la seriale seara?
Acolo este timpul tau.
Pune-ti planul pe hartie, cumpara-ti un domeniul si scrie zilnic cate ceva despre ce vrei sa faci si fa-ti un obicei din asta.
O sa fii uimit cat de repede poti parcurge un drum care pare sa fie atat de lung si anevoios.
Ca sa nu mai zic ca ai la indemana o gramada de resurse de care sa te folosesti.
(Nota: gasesti si aici o gramada de resurse gratuite care sa te ajute sa-ti promovezi afacerea, inclusiv cursuri pe etape specifice. Daca vrei sa inveti despre bazele promovarii pe Facebook, poti sa incepi de aici.)