Pentru multi dintre aceia cu care vorbesc despre oportunitatile pe care ti le ofera mediul online, o afacere clasica pe sistemul „vinzi orice, ieftin sa fie” pare a fi solutia ideala. Articolul de azi nu vrea sa darame aceasta abordare, dar incearca sa ofere o perspectiva cu privire la ce ar trebui sa insemne o afacere „buna”.
Cand m-am apucat de ecommerce acum mai mult de 10 ani, am facut ce face toata lumea. Am cautat un produs, mi-am facut un site care arata ca restul 90% si am inceput sa vand. Faptul ca am inceput asa, nu era legat doar de putina experienta pe care o aveam in online, dar si de faptul ca nu am facut altceva decat sa „copiez” alte afaceri.
In fond, daca exista afaceri care functioneaza sau site-uri care vand, de ce nu ar fi loc pentru inca unul si de ce sa reinventezi roata?
Imi aduc aminte anii ’90 cand scena muzicii era dominata de cantareti ca Madonna si Michael Jackson. Toti copiii de la mine din cartier incercau sa invete vestitul Moon Dance si toata lumea purta o manusa cu degetele taiate pe mana stanga.
Michael avea ceva deosebit, era unic atat prin stil cat si prin muzica.
Cu Madonna a fost la fel. Nu a trecut mult timp si toate fetele se imbracau ca ea. Madonna avea un stil unic si asta atragea si mai multi fani.
Este o moda acum pe la noi ca toate cafenelele, bistrourile sa serveasca burgeri. Cunosc cativa antreprenori care au investit destul in meniuri si inca o duzina care ii imita pe cei care au facut pionerat din acest fel.
Cei care vor sa manance un burger si atat nu sesizeaza poate diferentele, dar un bucatar sau un pasionat de burgeri observa usor acelasi format: chifla, carne, cartofi intr-o hartie ce imita ziarul si un fund de lemn.
Toti vrem sa avem succes. Si atunci „inchiriem” formula pe care o vedem a fi de succes. Problema este ca majoritatea celor care au succes ies in fata tocmai pentru ca fac chestii unice, exploateaza originalitatea si ies din rand.
Ca sa ai succes trebuie sa iti gasesti propria ta abordare, unica, fara sa copiezi.
E valabil si pentru o afacere online, pentru ca o data ce gasesti un punct de originalitate iti va fi mai usor sa o impartasesti lumii si apoi sa o vinzi.
Gaseste calea sa iesi din multime
Probabil ca multi dintre voi ati auzit deja de Seth Godin. El este blogger si unul dintre cei mai cunoscuti experti in marketing. In cartea sa „Vaca Mov” – pe care v-o recomand daca nu ati citit-o pana acum – mentioneaza ca pentru a avea o afacere de succes trebuie sa fie intai remarcabila.
Mai exact, pentru a fi de succes trebuie sa gasesti o cale sa iesi in evidenta.
Sa fii vaca mov de pe un camp plin cu vaci monocrome.
Traim intr-o lume agitata si din ce in ce mai rapida si parca pretentioasa. Goana dupa viteza, tehnologia au transformat radical inclusiv modul in care selectam clientii sau in care cumparam. Toata lumea exprima din ce in ce mai agresiv „Uita-te la mine! Eu contez cel mai mult!”
Daca Madonna ar fi avut o imagine si niste cantece banale, probabil ca nu ar fi ajuns niciodata in top. Intr-adevar sa fii diferit doar ca sa fii diferit nu este de ajuns.
Exista o gramada de oameni care incearca sa ne socheze prin limbaj, comportament bizar sau diferite idei revolutionare.
Diferentele, originalitatea trebuie sa aiba la baza insa CALITATEA. Daca Michael Jackson ar fi cantat mediocru, nici un dans nu l-ar fi propulsat in varful muzicii pop.
Deci ce ar trebui sa faci cand vine vorba de o afacere?
Pentru multi dintre noi, povestile de succes ne dau un impuls si unii chiar incearca sa le copieze. E normala abordarea, vezi o matrice si incerci sa mergi pe aceeasi cale. Si e logic, mai ales ca functioneaza pana la un anumit punct.
Am un prieten care de la un job de corporatie a decis sa invete sa faca prajituri. S-a inscris la un curs, a facut inca o specializare si dupa 1 an cu diploma in mana s-a angajat pe un super salariu la un restaurant. Acum, se pregateste sa isi deschida propria afacere.
Ce mai poti citi:
Acesta este un model ce poate fi usor copiat. Daca esti putin pasionat si indemanatic, urmezi un astfel de curs si peste un an ai un salariu bun si practici intr-o bucatarie de 5 stele.
Fii original!
Cand am inceput sa invat din ce in ce mai multe despre marketingul online, voiam sa aplic ce invat. Asa m-am apucat de blogging si am inceput sa urmaresc si sa aplic ce faceau oameni de succes de afara.
Mi-am facut un site de stiri, am facut un site pentru affiliate marketing si foloseam in permanenta tehnici despre care citeam ca genereaza rezultate uimitoare.
Pentru cateva luni, unul dintre blogurile mele avea toate elementele unui blog de succes, problema era ca arata ca toate celelalte bloguri. Nu iesea cu nimic in evidenta, traficul nu era extraordinar si era clar ca se pierdea in mediocritate.
Pana si articolele pe care le scriam urmau o „formula” despre care aflasem ca este castigatoare, converteste si propulseaza site-ul mai rapid.
In toata aceasta goana nebuna de imitatie, am uitat sa integrez din experienta mea si sa adaug ceva autentic. Nu era nimic acolo care sa ma faca sa fiu interesant.
Cu siguranta nu eram o vaca mov.
Asa ca am decis sa schimb ceva. Nu aveam nimic de pierdut, din contra aveam sansa sa fac lucrurile mult mai aproape de cum simteam eu ca ar trebui sa fie facute. Un site pe care mi-ar placea si mie sa il citesc.
Exista cu siguranta o lista de lucruri pe care toti ni le dorim sa le facem mai bine. Sa fim mai organizati, sa avem o afacere sau sa avem mai mult timp de stat cu familia. Evident, daca altii sunt indiferenti si arunca gunoi la semafor, nu ar trebui sa facem la fel.
Pentru ca daca mai multi dintre noi am face lucrurile invers, am creste considerabil ca natiune si indivizi, am colabora mai mult si am avea mai mult succes.
Gandeste-te asa:
Cate lucruri ai putea sa faci daca ai sparge rutina si ai face lucrurile diferit.
- abandoneaza pentru 1 saptamana serialele si citeste o carte sau un blog despre marketing
- renunta la o ora de somn, trezeste-te mai devreme si pregateste micul-dejun
- pune planul ala de afacere pe hartie si cumpara-ti un domeniu
Schimba abordarea si in loc sa te vaiti de faptul ca iti e greu sa incepi o afacere online, gandeste-te ce ar trebui sa faci pentru a incepe. Primii pasi te pot scoate din multime si nu pentru ca iti urasti jobul sau seful, ci pentru ca asa o sa ai libertatea de a face ce iti place.
Experimenteaza. Incearca lucruri noi si cere ajutorul celor care au trecut prin asta. Poate ca nu o sa mearga din prima, dar o poti lua oricand de la capat. Un lucru nou pe care il faci saptamana viitoare iti poate aduce o noua oportunitate.
Si e posibil sa incepi un lucru original, un lucru autentic si care sa fie al tau!
In final
Daca ai nevoie de ajutor sa iti faci un plan de afaceri ma poti contacta aici. Mi-ar face placere sa discutam si sa iti ofer cateva idei pentru inceput. Nu uita de blogul asta, scriu constant despre strategii online, afaceri si cum stau lucrurile in Romania cu privire la comertul online.