Chiar daca nu stiu ce fel de afacere derulezi online si nu am nici o analiza a site-ului tau un lucru il stiu sigur. Pierzi bani. In fiecare zi, mai mult de jumatate din cei care ajung la tine pe site, pleaca fara sa cumpere ceva, chiar daca au manifestat interes fata de unele produse.
Rata de abandon a cosului de cumparaturi este poate cea mai mare provocare a companiilor care fac comert online. Si pe buna dreptate din moment ce acest indicator a avut o crestere uriasa in ultimii ani in ecommerce-ul local.
Anul 2017 a adus nivelul de abandon al cosului undeva la 70%. Acest lucru inseamna ca din 100 de vizitatori ajunsi la tine pe site, 70 pleaca fara sa cumpere ceva.
Acest lucru se traduce nu doar prin pierderea vanzarilor si a profitului, dar si a intregului efort de a atrage clienti noi pe site. Care, din diverse motive, decid sa plece inainte de a apasa butonul „Cumpara”.
Pe scurt, daca faci sa spunem 15.000 de lei pe luna si ai putea sa convertesti macar 25% din comenzile nefinalizate, ai face in plus cam 10.000 de euro pe an.
Suna bine, nu?
Hai sa vedem de ce raman comenzile nefinalizate si ce variante sunt de a recupera din ele.
De ce pun totusi clientii produse in cos si apoi pleaca?
Chiar daca exista audiente diverse, magazine si produse diferite, cumva comportamentul clientilor in ceea ce priveste decizia de cumparare online este in general identic.
Clientii vor sa cumpere in siguranta, rapid si fara batai de cap. In limbaj de marketer asta se traduce printr-un site sigur, cu navigatie facila, design intuitiv si care sa ii proceseze comanda cat de repede posibil.
In afara de barierele generate de design, adica de forma site-ului pe care a ajuns si pe care cel mai probabil se descurca greu in a plasa comanda, exista o gramada de factori ce determina clientul sa abandoneze cosul.
- lipsa posibilitatii de a plati online;
- site-ul/magazinul nu prezinta siguranta si clientului ii este teama sa finalizeze comanda;
- costul de transport sau costul final nu este vizibil;
- clientii folosesc cosul pentru a-si salva anumite produse sau pentru a compara preturi;
- procesul de a plasa o comanda este greoi si dureaza prea mult;
Din moment ce avem niste informatii cu privire la motivele pentru care clientii refuza sa finalizeze comenzile, putem adopta cateva strategii pentru a recupara o parte din ele.
Partea buna este ca o modificare/adaptare a designului poate rezolva un procent de aproape 30% din totalul comenzilor abandonate.
In plus, ia in calcul si strategiile de mai jos si ai toate sansele sa iti maresti rata de conversie
1. Optimizarea procesului de plasare a comenzii
In afara de cei care abandoneaza cosul doar pentru ca oricum nu aveau o intentie reala de cumparare, cam 20% din cei care doreau totusi sa cumpere si nu au finalizat comanda au ca principal motiv procesul greoi de finalizare a comenzii.
Daca ar fi sa intram in detaliu, partea de usability are un impact major asupra acestui lucru, motiv pentru care am mai mentionat si in alt articol de ce conteaza designul si cum anume este structurata informatia.
In general finalizarea comenzii ar trebui sa aiba maxim 4-5 pasi pentru un utilizator nou care este nevoie sa isi faca si cont pe site. Daca este client vechi, ar trebui sa nu existe mai mult de 3 pasi.
Ce e de mentionat in plus este ca majoritatea comenzilor vin de pe mobil, prin urmare varianta mobile este nu numai necesar sa existe, dar si sa fie optimizata si usor de folosit.
Voi scrie un articol separat despre optimizarea cosului, asa ca aboneaza-te la newsletter si il vei primi in mail imediat ce o sa fie pe blog.
2. Increderea in magazin si sau/brand
Asa cum am mai mentionat, brandul in jurul caruia iti creezi afacerea si implicit site-ul, cantareste enorm in relatia client-magazin. Clientul vrea sa fie sigur ca ceea ce cumpara este ceea ce ii este prezentat si ca datele sale personale sunt in siguranta.
De aceea o pagina in care exista o politica de prelucrare a datelor personale, dar si explicatii despre cum are loc plata online te poate propulsa pe lista magazinelor de incredere.
Ce mai poti face?
- afiseaza la vedere compania/procesatorul cu care lucrezi in ceea ce priveste platile cu cardul; siglele bancii si cele internationale Visa sau Mastercard sunt la fel de indicate
- un server securizat https versus unul basic http prezinta un plus de valoare
- foloseste un serviciu de genul trusted.ro; sigla lor prezenta pe site-ul tau inseamna ca magazinul tau online indeplineste criteriile legale si standarde acceptate in ecommerce.
3. Emailul este prietenul tau
In pasul in care clientii tai abandoneaza cosul de cumparaturi, cel mai probabil au deja un cont sau le-ai luat deja adresa de mail.
Foloseste un serviciu de mail sau fa-ti setari pe site in asa fel incat sa poti trimite mailuri catre cei care au abandonat comenzile.
Cel mai indicat ar fi sa trimiti un mail dupa 24 de ore de cand a fost abandonata comanda.
Ca extindere a procedurii as recomanda sa fie trimise 3 mailuri dupa urmatoarea formula:
1 mail la 24 de ore de la abandonul cosului
2 mail dupa 3 zile
3 mail dupa 1 saptamana
Acesta ar putea sa cuprinda poze cu produsul din cos, review-uri daca exista si eventual garantia calitatii produsului, mentionarea serviciului de transport gratuit sau orice alt element care ar putea declansa actiunea de a reveni pe site.
Ca solutie de backup ar putea fi implementat un discount care sa activeze in final vanzarea. Sigur ati primit acest fel de email de la marii retaileri din piata. Cel mai adesea vanzarea are loc dupa 3-5 zile de la data abandonului.
Nu lasa banii sa-ti scape printre degete
O mare parte dintre magazine pierd bani frumosi din faptul ca nu analizeaza canalele care le genereaza astfel de pierderi. Abandonarea cosului este poate cea mai veche „boala” a unui magazin online, dar cu ceva imbunatatiri si cu servicii de follow-up poti sa recuperezi sume importante.
Un site bine pus la punct ca si implementarea tehnicilor de mai sus nu iti garanteaza ca vei recupera sume uriase. Dar, daca le folosesti, cel putin esti pregatit pentru cei care vor sa se intoarca pentru a finaliza comanda.
Pune ideile astea in practica, analizeaza datele si cu siguranta vei recupera sume importante de la clientii care nu au luat inca decizia de a cumpara de la tine.
Daca folosesti si alte metode de a reveni la clientii tai si de a le influenta decizia de cumparare, te rog sa le scrii mai jos. Voi reveni cu placere asupra lor!
[…] spatele acestui „de ce”. Cand intelegi ce ii determina pe clientii tai sa cumpere sau sa abandoneze cosul poti sa iti adaptezi eforturile si resursele si sa obtii rezultate mai […]
[…] Publicitatea pe Facebook reprezinta poate cea mai mare oportunitate de a-ti creste vanzarile. Chiar daca uneori e posibil sa pierzi niste bani pana iti dai seama ce ai de facut, o campanie facuta cum trebuie iti poate recupera bugetul pierdut. Pentru ca avantajul principal pe care il ofera Facebook este faptul ca il poti folosi in orice strategie: sa promovezi produse, sa atragi clienti noi si chiar sa cresti conversia in urma abandonului comenzilor. […]
[…] magazinele online din Romania folosesc foarte putine instrumente pentru a creste vanzarile. In plus rata de abandon a cosului este in continuare foarte ridicata, iar retailerii online nu fac nimic pentru asta. Un studiu facut […]