Pozitia in Google depinde de un algoritm complex care raspunde zilnic la 4 miliarde de cautari. Un algoritm care se modifica de 500 de ori pe an si care ia in calcul peste 200 de factori inainte de a afisa rezultatele. In aceste conditii este imposibil sa tii pasul cu modificarile si cu atat mai mult sa iti adaptezi strategia SEO. Totusi, exista solutii prin care poti sa „influentezi” cautarile si sa oferi consumatorilor ceea ce isi doresc. Pentru o afacere, acest lucru este motorul succesului.
Vestea buna din povestea de mai sus este ca orice imbunatatire facuta de Google contribuie enorm la experienta pe care o are utilizatorul. Pentru ca inseamna rezultate mai bune ale cautarilor, rata mai mare de click-uri si relevanta mai mare asupra continutului. Pentru o afacere acest lucru este aur, atata timp cat strategia este optimizata pentru cuvintele pe care oamenii din spatele cautarilor le tasteaza.
Cum afli ce cauta utilizatorii?
Simplu, trebuie sa intelegi ce nevoie au si sa descoperi care este de fapt intentia lor. Ca sa poti raspunde unei nevoi, ai nevoie sa stii care este acea nevoie. Aici apar produsele si serviciile tale care vin in sprijinul nevoilor pe care le au potentialii tai clienti.
In principiu, intentia unui utilizator se incadreaza intr-una din cele 4 categorii atunci cand face o cautare:
- SA FACA ceva
- SA STIE ceva
- SA CUMPERE ceva
- SA MEARGA undeva
Site-urile care au un continut axat pe aceste modele si ofera detalii specifice fiecarei cautari in parte sunt cei care apar cei mai sus in cautari. Cea mai simpla varianta pentru a verifica rezultatele cautarii este sa iti folosesti propriul brand. Pentru ca, daca nu stiai, conform unor studii 90% din interactiunile care au loc online incep evident cu o cautare.
Rezultatele pe care le ofera azi Google sunt dupa parerea mea cele mai optimizate si mai corecte. Poate ca nu sunt inca perfecte, dar cu siguranta rezultatele reprezinta un bun indicator la ceea ce anume cauta oamenii si reflecta ce anume le atrage atentia.
Ce trebuie sa retii este ca oamenii nu cauta dupa cuvinte-cheie. Ei cauta dupa nevoi.
Hai sa luam cateva exemple. (Poti face si tu asta intr-o fereastra noua-incognito).
Sa cautam de exemplu „gandaci de bucatarie„. Toate cele 7 rezultate ofera solutii despre cum sa scapi de ei, insa doar unul ofera si produse sa faci asta.
Rezultatele oferite demonstreaza ca cea mai importanta nevoie legata de aceasta cautare se refera la eradicarea acestor insecte. Oamenii cauta mai mult solutii de a scapa de ei, decat produse care sa ii ajute sa faca asta sau amanunte legate de tipurile de gandaci.
Putem deci incadra intentia ca fiind una de tipul:
- cum sa scapi de gandacii de bucatarie (SA STIE ceva)
Cel de-al doilea exemplu: „coafura mireasa”. Primele cautari ofera rezultate despre tipuri de coafuri si idei pentru diverse lungimi de par.
Rezultatele cautarilor ofera imagini si articole despre modele de coafuri, dar absolut nici un link catre un articol de tipul „cum sa iti faci o coafura de mireasa” sau un salon anume (in afara de listingul din Google Maps). Acest lucru inseamna ca femeile cauta mai intai modele de coafuri inainte sa apeleze la un salon. Concluzia este ca:
- se cauta informatii despre ce se poarta sau ce anume li s-ar potrivi in functie de tipul de par (SA STIE ceva)
- se cauta imagini cu tendintele anului (SA STIE ceva)
Putem conchide in urma acestor doua teste ca nevoile regasite in cautari au la baza o componenta de informare. Oamenii cauta intai detalii si informatii si ulterior solutii pentru nevoile lor.
Ar urma firesc o cautare de tipul „vopsea pentru par blond” (SA CUMPERE) sau „magazin rochii pentru mirese” (SA MEARGA).
Verifica periodic ce nevoi au clientii tai
Tocmai datorita experimentului de mai sus este important sa intelegi ce anume cauta clientii tai. Verifica ce raspunsuri iti ofera Google si incearca sa descoperi nevoile din spatele lor. Cum ajung la tine pe site?
Cauta produse? Cauta instructiuni sau detalii despre ele?
Noteaza toate aceste lucruri intr-un fisier si revino macar la 1 luna pentru a vedea ce se schimba. Atata timp cat stii ce se cauta in domeniul tau iti va fi mai usor sa faci preconizari si sa iti adaptezi siteul si continutul in functie de asta. De toate astea depinde pozitia in Google.
Foloseste-te insa de ceea ce ai deja si profita la maxim de ce expunere iti ofera site-ul propriu:
- se pun multe intrebari sau se cauta informatii in domeniu? un blog sau o sectiune de intrebari&raspunsuri iti poate schimba radical pozitia in cautari
- un forum sau un sistem de review-uri e un loc bun sa interactionezi cu clientii; vezi ce anume cumpara, de ce sau ce nemultumiri au; oferi aceste informatii in schimbul intrebarilor lor? (Daca nu ai un forum, poti gasi destule unde sunt topicuri pe diverse teme; vezi ce probleme au oamenii si incearca sa le dai solutiile la tine pe site).
- echipa de vanzari te poate ajuta la fel de bine; ei vorbesc cu clientii zilnic si ar putea sa iti transmita ce intrebari primesc sau ce probleme au de obicei clientii.
- pagina de social media este un canal la fel de bun pentru a identifica o parte din nevoi; poti face un sondaj cu un premiu si poti aduna informatii valoroase despre ce anume cauta clientii tai
Nu uita, Google a devenit mai bun si depisteaza cu usurinta intentia din spatele cuvintelor-cheie. Asa ca daca oferi informatii clientilor tai, focusul ar trebui sa fie pe nevoi si mai putin pe anumite cuvinte-cheie. Continutul optimizat pe cuvinte-cheie nu este pierdut, dar Google depune eforturi uriase pentru a penetra cat mai mult cautarile clientilor si a anticipa nevoia din spatele lor.
Daca va uitati cu atentie in exemplul 2 de mai sus, niciunul dintre rezultate nu foloseste in titlu sau meta-descriere exact cuvintele cautate. Dar Google a stiut ce caut.
Oricat ar parea de greu, sa descifrezi o nevoie a unui client nu este asa de complicat. Te poti folosi de psihologie sau de social-media, dar limbajul ramane in fond metoda prin care comunicam. Iar Google incepe sa fie indeajuns de mare incat sa descifreze intentia din spatele cuvintelor noastre.
Ce fel de continut le oferi clientilor tai? Ce nevoi principale au clientii carora te adresezi?
[…] frecvent ca discutiile despre optimizarea SEO a unui site detin inca un rol important cand vine vorba despre un business online. Nu vreau sa intru in acest […]
[…] Utilizatorii au un rol important aici si comportamentul lor este cel care influenteaza cel mai mult afacerile online. Atata timp cat nu incurajeaza business-uri obscure vor fi in primul rand protejati si apoi vor incuraja un comert online transparent si disponibil tuturor. […]