Cat de mult mai conteaza cuvintele-cheie si cum arata SEO in 2017

Scris de Adrian Chirca

07/11/2017


Cuvintele-cheie erau cea mai rapida si mai eficienta metoda de a domina rezultatele cautarilor in Google, motiv pentru care a rezistat in topul metodelor SEO pana la inceputul anilor 2000. Se considera ca o formula magica dintre un cuvant-cheie si densitatea lui in pagina este cea care ajuta un site sa creasca vertiginos in pozitia din Google, respectiv PageRank. Webmasterii calculau atent raportul dintre cuvintele-cheie si numarul de aparitii, ceea ce a generat pentru sute de site-uri trafic urias si implicit, venituri consistente.

Cu toate ca metoda este inca folosita de adeptii „old school”, aceste practici de a influenta rezultatele cautarilor in motoarele de cautare este aproape ineficienta o data cu modificarea algoritmilor Google. Cuvintele-cheie aruncate in site au fost inlocuite de fraze, de continutul de calitate si de relevanta intregului continut.

Google poate interpreta si nu mai doreste doar cuvinte-cheie

Temele despre optimizare SEO pot ocupa lejer sute de articole, dar ce trebuie retinut este ca update-urile recente au modificat felul in care Google analizeaza si furnizeaza rezultatele in cautari.

O data cu Google Panda Update in 2011, toate tacticile vechi au cazut in dizgratie si, mai mult, Google a inceput sa penalizeze site-urile care abuzau astfel de trafic. Acest update nu numai ca a facut ca toata tehnica de folosire excesiva a cuvintelor-cheie sa fie inutila, dar folosirea ei iti poate atrage cu usurinta penalizarea Google si chiar inchiderea contului de AdSense daca cumva folosesti unul.

Google a inceput sa faca de fapt optimizare SEO pentru tine

Update-ul din 2013 – Hummingbird- a facut ca jocul de cuvinte-cheie sa fie si mai putin relevant. Google a devenit mai „destept” si cautarea a devenit atat de sofisticata, incat Google poate acum sa descifreze chiar intelesul cautarilor si al textelor tale.

Hummingbird face acum o treaba excelenta si foloseste un mix de cuvinte-cheie cu intrebari si diverse asocieri. La o simpla cautare, Google te poate duce pe un site unde nici macar nu exista acel cuvant-cheie, dar unde este cel mai probabil sa gasesti ceea ce cauti.

Nu mai este important de cate ori folosesti cuvantul-cheie in articol sau pe pagina, ci ceea ce mesaj transmite. Google pune mare accent pe acest mesaj si a inclinat balanta catre semantica paginii, fiind mai interesat de sensul transmis decat de cuvintele in sine.

Daca intelegi cum s-a schimbat optimizarea SEO in ultimii ani, poti renunta la practicile invechite legate de cuvintele-cheie. Te poti adapta si renunta la tehnici care nu fac altceva decat sa iti iroseasca timp si bani.

Asta nu inseamna ca optimizarea nu mai este relevanta sau nu mai conteaza. Din contra, daca faci ceea ce trebuie, pe termen lung ai enorm de castigat.

Totusi, cuvintele-cheie mai conteaza?

Da, conteaza si vor fi valabile intotdeauna daca sunt folosite corect si intr-un anumit context.

Dar din moment ce Google si celelalte motoare de cautare devin mai complexe si sofisticate, e mai putina nevoie de cuvinte aruncate in paginile web si mai multa nevoie de continut de calitate care sa se afle in spatele acelor cuvinte.

Sa spunem de exemplu ca o sa cauti in Google „reparatie toba de esapament”. Google va recunoaste atat intentia cat si intelesul cautarii tale.

Google intelege relatia dintre cuvinte si intelesul lor. Iti va arata atat locatii de service-uri auto cat si imagini, clipuri sau magazine online. In cazul de mai sus, Google intelege ceea ce cauti si iti va arata rezultate predominant cu service-uri auto, magazine de accesorii auto si chiar alte rezultate legate de reparatii auto.

Si poate sa faca asta si in functie de locatia ta si ti le va arata pe cele mai apropiate sau mai relevante.

Inainte de update, cel mai probabil iti arata imagini cu masini si tobe de esapament, poate chiar rezultate legate de reparatii in general. Era fix rezultatul interpretarii per cuvant si nu pe intelesul intregii sintaxe.

Cu alte cuvinte, intelesul generat de cuvintele-cheie este mai corect si mai precis interpretat.

In exemplul de mai sus, un service auto poate aparea in prima pagina chiar daca nu foloseste cuvinte-cheie ca „reparatie” si „toba de esapament”. Si cred ca sunteti de acord cu mine ca este extrem de important daca ai un astfel de business sa apari in cautari.

Cum s-a schimbat optimizarea SEO astazi?

E clar ca optimizarea nu mai este asa de usor de facut ca inainte, dar conteaza enorm in continuare. Daca intelegi ce este important acum pentru site-ul sau magazinul tau, iti va fi mai usor cand iti pui afacerea pe picioare.

Iti explic mai jos care sunt cele mai importante 3 directii de care sa tii cont.

1.Relevanta inainte de toate

PageRank-ul inca exista, dar nu mai este public. Nu mai este cel care controleaza pozitia site-ului tau, ci doar unul din cele cateva sute de algoritmi care iti determina pozitia in cautari. Acum toti factorii si algoritmii care conteaza lucreaza impreuna si iti determina relevanta site-ului.

Ce inseamna relevanta? Designul site-ului, continutul si calitatea lui, prezenta in social media, linkuri relevante catre site, usurinta de a fi folosit inclusiv pe mobil etc.

Toti acesti indicatori iti masoara eforturile de a avea un site relevant si calitativ. Cu cat le pui mai repede la punct cu atat vei avea mai multe sanse de a fi relevant. Fii sigur ca concurenta ta face asta, asa ca ar fi bine sa te apuci de treaba.

2. Cuvinte-cheie relevante inainte de densitate

Folosirea lor mai conteaza intr-o anumita masura. De exemplu, este foarte important sa folosesti cuvinte-cheie in titlul paginii tale, in subheadere si in descrierea imaginilor. Cu alte cuvinte amplasarea cuvintelor este cea care inca conteaza.

Densitatea cuvintelor in pagina insa nu. Nu e nevoie sa repeti un cuvant de 20 de ori si orice copywriter iti va spune asta. Rezultatul nu va fi decat un text greoi, care numai relevant nu va mai fi. Chiar am mentionat intr-un articol separat cat de important este textul de pe site-ul tau si cum iti poate influenta prezenta online.

3. Relevanta si intelesul cautarii, mix-ul de cuvinte

Expresii ca „short tail” si „long tail” au aparut in limbajul marketerilor inca de prin 2004. Puteti gasi destul articole pe tema asta, dar ce e de retinut este ca sunt mult mai relevante cuvintele-cheie formate din mai mult de 3 cuvinte. Sunt mai specifice nisei si in plus ofera mai multe idei in ceea ce priveste cautarea.

Iata de pilda cum functioneaza un cuvant-cheie „long-tail”:

Sa spunem ca ai un super site pe care vinzi cafea bio din Columbia. Ai preturi bune si o gama diversa de produse, inclusiv aparate de cafea si cesti. Nu ai folosit in cuvintele-cheie termeni ca „cesti de cafea” sau „cafea bio ieftina” chiar daca ai cele mai bune preturi. In mod sigur nu ai vrut ca sa fii retinut de clienti drept un site care vinde cafea ieftina.

Cafeaua pe care o vinzi chiar este buna la pret, de fapt chiar ai putea sa o vinzi un pic mai scump. Tocmai de aceea si afisezi preturile pe site, tocmai pentru a lasa clientii sa descopere singuri acest lucru.

In aceste conditii, traficul tau este unul decent, dar daca un client va cauta in Google „cafea bio ieftina” cel mai probabil Google te va scoate in topul cautarilor. Asta pentru ca Google este acum capabil sa determine si singur daca produsul tau se califica si pentru „ieftin” din moment ce pretul este clar unul avantajos pentru clienti.

Concluzie

In concluzie, nu putem spune ca optimizarea folosind cuvintele-cheie nu mai este importanta. Este, dar tehnologia a reusit sa indrepte algoritmii catre o intelegere mai buna a sensului limbajului uman si mai putin pe termeni.

Asadar, in loc sa iti pierzi vremea incercand sa gasesti cuvinte-cheie minune, ar trebui sa te concentrezi pe a crea continut relevant si in a oferi cat mai multe informatii valoroase clientilor tai. Pozele, textele, descrierile si orice alte detalii te scot din normal si din categoria celor care inca se folosesc de metode de optimizare invechite.

Pentru un loc de top in rezultate, ofera experiente unice si diferite clientilor tai, creaza continut pentru cei care au nevoie de detalii si vei urca cu siguranta in primele pagini.

Daca ai trecut deja prin experienta asta, lasa mai jos un comentariu si spune-mi cum anume te ajuta aceste tehnici sa cresti traficul, sa apari mai bine in cautari si sa iti maresti rata de conversie. In fond, se rezuma la cati dintre cei care te viziteaza devin clientii tai.


Despre mine

Sunt Adrian Chirca - fondatorul Academiei Antreprenor Digital si autorul newsletterului cu acelasi nume unde trimit saptamanal resurse din sfera industriei digitale.

In ultimii 10 ani am lansat peste 15 cursuri, am pus bazele unui membership si am lucrat cu zeci de antreprenori pe strategie digitala. Poti sa intri in contact cu mine si pe Twitter.

Citeste si alte articole

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vino alaturi de alti +2000 de abonati care primesc 1 sfat practic in fiecare duminica dimineata.

    >